Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja „Brama Nadziei-PetachTikva” zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dnia 6.04.1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez Barbarę Bałon zwaną dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza -Ewę Nogacka w Kancelarii Notarialnej w Ustroniu w dniu 26.11.2013 – nr repertorium A Nr 5088/2013.
§2
- Siedzibą Fundacji jest miasto Ustroń.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§3
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Fundacja jest instytucją społeczną i pozarządową.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Edukacji Narodowej.
§4
- Fundacja używa pieczątek z danymi indentyfikacyjnymi Fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji.
§5
Celem Fundacji jest propagowanie i edukowanie ważnych kwestii moralnych, społecznych i kulturowych w oparciu o świadectwa z życia dzieci żydowskich, które przeżyły Holokaust.
Działania Fundacji mają służyć nabywaniu umiejętności pokojowego współistnienia ludzi różnych kultur i wyznań oraz kształtowaniu aktywnych świadomych postaw młodych ludzi wobec problemu nietolerancji i rasizmu.
§6
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie spotkań, by rozwijać w dzieciach i młodzieży postawę szacunku dla narodu żydowskiego i do siebie nawzajem.
- organizowanie konferencji, odczytów, szkoleń, koncertów, wystaw, prelekcji, obozów młodzieżowych oraz akcji wakacyjnych związanych z realizacją celów statutowych.
- wskazywanie na przejawy nietolerancji, w szczególności akty nietolerancji religijnej i antysemityzmu.
- przekazywanie młodym ludziom wiedzy o Holokauście na podstawie autentycznych, związanych z tamtym czasem wspomnień i przeżyć. Kształtowanie wrażliwości na krzywdę drugiego człowieka.
- uhonorowanie i współpraca z osobami, instytucjami i organizacjami, prowadzącymi podobną działalność.
- wspieranie i dołączanie się do innych przedsięwzięć realizujących powyższe cele.
- pracę oświatową i edukacyjną wśród dzieci i młodzieży, a także rozwijanie kontaktów i współpracy między różnymi grupami społecznymi, również w wymiarze międzynarodowym.
- organizowanie wycieczek do miejsc pamięci, wycieczek krajowych i zagranicznych.
- popieranie i prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie książek, czasopism, broszur, biuletynów i traktatów, a także produkcji filmów, nośników audio-wizualnych ze szczególnym uwzględnieniem problematyki wymienionej w niniejszym paragrafie.
- zachowanie i utrwalenie pamięci o ludziach, którzy z narażeniem życia ratowali prześladowanych.
- udzielanie wsparcia społecznościom żydowskim.
- poszerzenie świadomości historycznej, kulturowej, etycznej i moralnej.
- propagowanie postaw dzieci i młodzieży w oparciu o uniwersalne wartości etyczne w szczególności zgodne z autorytetem Pisma Świętego.
§7
Fundacja może ustanowić fundusze nagród i stypendiów dla osób, mających szczególne zasługi w realizacji celów Fundacji. Fundacja może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną.
§8
Do realizacji celów ustalonych w paragrafach 6 i 7 Fundacja gromadzi środki finansowe w tym przez prowadzenie działalności gospodarczej.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§9
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000,00 zł (dwa tysiące złotych 00/100) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§10
- Dochody Fundacji mogą pochodzić z :
- dochodów z działalności gospodarczej fundacji.
- odsetki bankowe
- zapisy i darowizny w tym środki finansowe w złotych polskich i dewizach oraz przedmioty majątkowe wniesione przez osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania lub osoby prawne mające swe siedziby w kraju lub zagranicą.
- dotacji i subwencji osób prawnych, grantów, stypendiów
- dochodów ze zbiórek imprez publicznych, sponsoringu
- dochodów z majątku fundacji.
- innych wpływów i dochodów w tym z działalności odpłatnej pożytku publicznego
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczona wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział IV. Władza Fundacji
§11
- Władzami Fundacji są:
- Rada Fundacji zwana dalej Radą,
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym koszty podróży.
- Członkowie Zarządu pobierają wynagrodzenie z tytułu udziału w pracach na rzecz Fundacji, określonych wcześniej w umowie.
Rada Fundacji
§12
- Rada Fundacji jest organem kontrolującym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z 3 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji i Zarządzie Fundacji. Dotyczy to również Fundatora.
- Członków Rady Fundacji powołuje i odwołuje Fundator.
- W skład Rady Fundacji może wchodzić Fundator. Bycie Fundatorem nie wyklucza możliwości pełnienia funkcji w Radzie Fundacji.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego pisemnie do przewodniczącego Rady
- śmierci członka
- odwołania z funkcji przez Fundatora.
§13
- Do zadań Rady należy w szczególności:
- zatwierdzanie krótko i długofalowych programów Fundacji,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
- przyjmowanie rocznych sprawozdań finansowych Zarządu Fundacji,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji
- podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji. Zmiany mogą zostać uchwalone przez Radę Fundacji większością 3/4 głosów.
- podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Przewodniczący Rady Fundacji nadzoruje działalność Zarządu w okresie między posiedzeniami Rady Fundacji.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał-zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym z inicjatywy Zarządu, bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego lub przynajmniej dwóch jej członków
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie pózniej niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
Zarząd Fundacji
§14
- Zarząd Fundacji- w składzie 2 do 4 osób – jest powoływany przez Radę Fundacji na pięcioletnią kadencję. W skład Zarządu wchodzą : Prezes, Wiceprezes, oraz ewentualnie Skarbnik i Sekretarz.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję
- Pierwszy skład Zarządu powołuje Fundatorka.
- W skład Zarządu może wchodzić Fundator. Bycie Fundatorem nie wyklucza możliwości pełnienia funkcji w Zarządzie Fundacji, pod warunkiem, że nie pełni on jednocześnie funkcji w Radzie Fundacji.
- Fundator może być jednocześnie Prezesem Fundacji.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek :
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu.
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§15
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
- składanie wniosku do Rady Fundacji o zmianę statutu,
- wnioskowanie do Rady Fundacji o połączenie i likwidację Fundacji.
- Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§16
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania sferą spraw należących do zadań Fundacji.
Sposób reprezentacji
§17
- Do składania oświadczeń woli i podpisów oraz zawierania umów w imieniu Fundacji są upoważnieni działający łącznie dwaj członkowie Zarządu.
- W sprawach nie związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 5000 (pięć tysięcy) złotych – oświadczenie woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo każdy z członków Zarządu.
Rozdział V. Postanowienia końcowe
§18
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji większością 3/4 głosów. Zmiany nie mogą dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.
§19
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada Fundacji, bezwzględną
większością głosów ,przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§20
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji podejmuje na wniosek Zarządu Fundacji, Rada Fundacji, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.
Statut został przyjęty dnia 26.11.2013r.